Municipals.cat

Carrils bici i patinets elèctrics per un «tubo»

per Municipals.cat, 19 de maig de 2019 a les 07:00 |
Durant la campanya electoral tothom s’apunta a la moda de posar una mica de sostenibilitat en els seus programes. Per pal·liar la contaminació, moltes candidatures proposen fomentar l’ús de la bicicleta i el patinet. Però aquests ginys de dues rodes, que no necessiten tenir cap carnet amb punts per conduir-los, de vegades posen en perill la integritat física dels vianants que caminem per la vorera. Per això, les ofertes electoralistes de carrils bici pugen com l’escuma.

Així Capgirem Vilanova-CUP, encapçalada pel tàndem Marta Jofra-Enric Garriga, proposa la “Ciutat pedalable”, dissenyada per circular-hi a peu i en bicicleta, amb limitacions de velocitat, revisió dels sentits de circulació i habilitació de grans aparcaments de bicicletes. A Badalona, Ciutadans reclama modificar i adaptar l'ordenança de circulació als nous transports, com ara patinets, i crear carrils bici a totes les rieres que van de muntanya a mar (i de mar a muntanya, que fa pujada). Per alliberar la ciutat de cotxes, Sabadell en Comú aposta per la millors dels carrils bici i cedir més espais per als vianants. Igual que ERC-Junts per Banyoles, que defensa una mobilitat que prioritzi la bicicleta.

A Lleida, per facilitar l’accés dels veïns a la Seu Vella i a d’altres punts de la ciutat, ERC diu que crearà noves rutes i facilitarà la implantació del lloguer de bicicletes i patinets (també elèctrics). Per no ser menys, a la capital del Segrià, JxCat també s’ha compromès a completar la xarxa de carrils bici. I a Tàrrega, on fa uns dies el Grup d’Ecologia Gema va proposar als partits que es mullessin en aquesta qüestió, la CUP prioritza la senyalització dels carrils bici per millorar la seguretat i engegar campanyes als centres educatius entre els futurs ciclistes.

Però no tothom defensa la bicicleta amb els ulls tancats. Primàries Sant Cugat, per exemple, carrega contra la construcció del carril bici que ha d'unir aquest municipi vallesà amb Rubí per ser un projecte "electoralista" que no s'ha consultat a la ciutadania. A Barcelona, on l’estrafolari candidat Bou, que en alguna ocasió ha estat a punt d’estampar la cara contra l’asfalt mentre emulava l'Indurain, ara aposta per treure els carrils bici “absurds” i defensa el patinet elèctric regulat. I mentre Collboni sovint s’exhibeix pedalejant pels carrers, Artadi proposa regular bicicletes i patinets i “pacificar” els carrers

Mentrestant, els usuaris del carril bici que connecta Esplugues de Llobregat amb la Diagonal de Barcelona, es feliciten que aquesta via hagi superat la barrera mental i física entre la capital catalana i el Baix Llobregat; però lamenten que el carril bici executat per l’AMB de cop i volta es transforma en un fangar on és molt fàcil fotre’s de lloros. Una bona metàfora.